Zapraszamy do zapoznania się z raportem ewaluacyjnym Programu Stażowego „Klimat dla Przyszłości”, w którym przedstawiono m.in. realizację przedsięwzięcia, kompetencje nabyte w trakcie stażu oraz rekomendacje i wnioski.
Kompetencje nabyte w trakcie stażu
Ze względu na charakter działalności instytucji biorących udział w projekcie stażowym, zdobyty przez uczestników programu zakres umiejętności i kompetencji nie różnił się w znaczący sposób. Uczestnicy stażu nabyli wiele kompetencji o charakterze ogólnym i zawodowym. Poniżej przedstawiono zsyntetyzowaną listę kompetencji, nabytych przez uczestników stażu, opracowaną m.in. na podstawie wypełnionych ankiet oraz opinii Partnerów Programu:
Komunikacyjne/interpersonalne:
- posługiwanie się technicznym językiem angielskim,
- prezentowanie treści przed grupą odbiorców,
- współpraca z innymi pracownikami,
- przygotowywanie prezentacji jakościowych pod względem komunikacyjnym,
- pisanie, poprawnych i jasnych dla odbiorcy, autorskich tekstów.
Administracyjne:
- archiwizacja dokumentów,
- rozpoznawanie obiegu dokumentów,
- zapoznanie się z funkcjonowaniem instytucji publicznych (finansowanie, projekty, raportowanie).
Projektowe/koncepcyjne:
- przygotowywanie dokumentów projektowych,
- prowadzenie projektu (w miarę możliwości samodzielne),
- wiedza na temat sposobu opracowywania metodyki i procesów projektów wdrożeniowych,
- wiedza na temat finansowych i administracyjnych procesów, towarzyszących zarządzaniu projektami,
- tworzenie ram teoretycznych do hipotez badawczych,
- kreatywne rozwiązywanie problemów,
- efektywna organizacja czasu pracy.
Techniczne:
- praca ze sprzętem laboratoryjnym,
- umiejętność obserwacji laboratoryjnych,
- przygotowywanie narzędzi do pracy terenowej,
- aplikacja wiedzy teoretycznej w praktyce,
- umiejętność znajdowania treści tematycznych,
- analizowanie, selekcjonowanie i łączenie umiarkowanie złożonych informacji z różnych źródeł,
- kompleksowe spojrzenie na problematykę zmian klimatu,
- poszerzenie wiedzy z zakresu tematyki związanej ze środowiskiem.
Instytucje, w których był realizowany staż właściwy (10 miesięcy) zgłosiły, że uczestnicy programu, nabywali wiele umiejętności praktycznych podczas realizacji zadań. Głównym zapotrzebowaniem ze strony instytucji było zaangażowanie w realizowanie powierzonych zadań oraz chęć poszerzania wiedzy. Przed przyjściem do Partnerów Programu niezbędna dla nich była wiedza merytoryczna nabyta podczas studiów. Uczestnicy stażu bardzo szybko przyswajali nowe informacje i byli w stanie samodzielnie realizować powierzone im zadania, co spotykało się z dużym entuzjazmem partnerów. Z uzyskanych informacji wynika, że ok. 35% stażystów otrzymało propozycję zatrudnienia w miejscu odbywania stażu lub innych związanych z instytucją jednostkach.