
„Raport z badania potrzeb przedsiębiorstw wdrażających modele gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie umiejętności pracowników oraz cyfrowych narzędzi dydaktycznych” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorców wdrażających modele biznesowe gospodarki obiegu zamkniętego w sześciu krajach partnerskich projektu „Circular Economy&Digital Skills”.
Badanie miało pomóc określić jakie umiejętności, w ocenie przedsiębiorców, powinni posiadać pracownicy wchodzący na rynek pracy (absolwenci szkół zawodowych – branżowych i techników), aby być przygotowanym na realizację zadań zawodowych w przedsiębiorstwach wdrażających modele gospodarki obiegu zamkniętego.
W badaniu wykorzystano kwestionariusz on-line, którego pytania skupiały się na takich aspektach działania przedsiębiorstw jak rodzaj modelu biznesowego gospodarki obiegu zamkniętego i strategie R, które stosują przedsiębiorstwa oraz potrzeby przedsiębiorstw w zakresie umiejętności i szkoleń z obszaru GOZ dla pracowników rozpoczynających pracę. Na pytania kwestionariusza odpowiedziało 85 przedsiębiorstw z Turcji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, Niemczech i Portugalii.
Wśród przebadanych przedsiębiorstw najpowszechniej stosowanym modelem jest „odzysk surowców”, a kolejne to „projektowanie dla cyrkularności” i „rozszerzona odpowiedzialność producenta”. Z kolei spośród strategii R najczęściej stosowane są „zredukuj”, „poddaj recyklingowi” i „przemyśl”.
Przedsiębiorstwa postrzegają początkujących pracowników jako osoby o średnim poziomie umiejętności w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym — niewymagające podstawowego szkolenia, lecz potrzebujące dalszego rozwoju. Umiejętności związane z gospodarką obiegu zamkniętego najbardziej cenione u nowo zatrudnionych pracowników to umiejętności społeczne oraz zdolność rozwiązywania problemów. Nieco mniejsze znaczenie przedsiębiorcy przypisują natomiast umiejętnościom technicznym i systemowym. Prawie połowa badanych przedsiębiorstw zapewnia szkolenia z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego lub ‘zielonych umiejętności’ dla pracowników rozpoczynających pracę.
Raport może stanowić cenne źródło wiedzy dla instytucji edukacyjnych i decydentów opracowujących programy kształcenia odpowiadające na potrzeby rynku pracy przyszłości.