
Projekt „Circular Economy & Digital Skills” to projekt ERASMUS+ mający na celu opracowanie i przetestowanie innowacyjnych metod nauczania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych takich jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR). Jego głównym założeniem jest umożliwienie uczniom zdobywania praktycznych kompetencji zgodnych z wymaganiami współczesnego rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ).
Niniejszy „Raport porównawczy programów edukacyjnych” stanowi kompleksową analizę wyników badań dotyczących integracji treści związanych z GOZ i kompetencjami cyfrowymi w programach nauczania szkół średnich i zawodowych w sześciu krajach partnerskich: Turcji, Włoszech, Portugalii, Polsce, Niemczech i Hiszpanii. Dobór krajów umożliwił zróżnicowaną, a jednocześnie porównywalną analizę przypadków, odzwierciedlających odmienne konteksty gospodarcze i edukacyjne.
Badania oparto na ustrukturyzowanym podejściu metodologicznym, obejmującym systematyczne zbieranie danych za pomocą wywiadów, ankiet, przeglądu programów nauczania oraz konsultacji z interesariuszami reprezentującymi instytucje edukacyjne prowadzące kształcenie na poziomach 3 i 4 Europejskich Ram Kwalifikacji (ERK).
Badania wykonano z wykorzystaniem czterech narzędzi analitycznych:
- Ramy polityki i rynku pracy – analizują zgodność polityk krajowych i regionalnych z potrzebami rynku pracy w zakresie zielonych i cyfrowych kompetencji, identyfikując strategie wspierające rozwój umiejętności odpowiadających na wyzwania zrównoważonej i cyfrowej gospodarki.
- Przykładowe programy edukacyjne – prezentują dobre praktyki i innowacyjne rozwiązania edukacyjne integrujące zasady GOZ i kompetencje cyfrowe, uwzględniające również współpracę z sektorem prywatnym.
- Kompetencje cyfrowe i związane z GOZ wymagane na rynku pracy – określają zarówno techniczne, jak i przekrojowe umiejętności niezbędne uczniom wchodzącym na rynek pracy, takie jak zrównoważone projektowanie, analityka danych, elastyczność, praca zespołowa i rozwiązywanie problemów.
- Mapowanie aktywności do zestawów umiejętności – dostarcza matrycę powiązań pomiędzy konkretnymi działaniami edukacyjnymi a kompetencjami kluczowymi, identyfikując luki w programach nauczania oraz dostosowania wynikające z lokalnych uwarunkowań rynkowych i doświadczeń nauczycieli.
W ramach prac zidentyfikowano szereg programów edukacyjnych w krajach partnerskich koncentrujących się na kompetencjach związanych z GOZ oraz zieloną gospodarką. Programy te obejmują różnorodne sektory, takie jak energetyka odnawialna, rolnictwo, gospodarka odpadami czy przemysł tekstylny i modowy, kładąc nacisk m.in. na umiejętności związane z naprawą i ponownym użyciem zasobów.
Celem raportu jest wskazanie wspólnych wyzwań, innowacyjnych praktyk oraz obszarów wymagających poprawy, a także zaproponowanie konkretnych rekomendacji skierowanych do decydentów, nauczycieli i przedstawicieli sektora przedsiębiorstw. Rekomendacje te mają wspierać tworzenie silniejszych powiązań między edukacją a rynkiem pracy, upowszechnianiu skutecznych innowacji programowych oraz zapewnieniu, że ramy polityczne adekwatnie wspierają podwójną transformację: w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym oraz gospodarki cyfrowej.