Ustawienia

„Raport porównawczy programów edukacyjnych” zrealizowany w ramach projektu Circular Economy&Digital Skills

Projekt „Circular Economy & Digital Skills” to projekt ERASMUS+ mający na celu opracowanie i przetestowanie innowacyjnych metod nauczania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych takich jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i wirtualna (VR). Jego głównym założeniem jest umożliwienie uczniom zdobywania praktycznych kompetencji zgodnych z wymaganiami współczesnego rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ).

Niniejszy „Raport porównawczy programów edukacyjnych” stanowi kompleksową analizę wyników badań dotyczących integracji treści związanych z GOZ i kompetencjami cyfrowymi w programach nauczania szkół średnich i zawodowych w sześciu krajach partnerskich: Turcji, Włoszech, Portugalii, Polsce, Niemczech i Hiszpanii. Dobór krajów umożliwił zróżnicowaną, a jednocześnie porównywalną analizę przypadków, odzwierciedlających odmienne konteksty gospodarcze i edukacyjne.

Badania oparto na ustrukturyzowanym podejściu metodologicznym, obejmującym systematyczne zbieranie danych za pomocą wywiadów, ankiet, przeglądu programów nauczania oraz konsultacji z interesariuszami reprezentującymi instytucje edukacyjne prowadzące kształcenie na poziomach 3 i 4 Europejskich Ram Kwalifikacji (ERK).

Badania wykonano z wykorzystaniem czterech narzędzi analitycznych:

  1. Ramy polityki i rynku pracy – analizują zgodność polityk krajowych i regionalnych z potrzebami rynku pracy w zakresie zielonych i cyfrowych kompetencji, identyfikując strategie wspierające rozwój umiejętności odpowiadających na wyzwania zrównoważonej i cyfrowej gospodarki.
  2. Przykładowe programy edukacyjne – prezentują dobre praktyki i innowacyjne rozwiązania edukacyjne integrujące zasady GOZ i kompetencje cyfrowe, uwzględniające również współpracę z sektorem prywatnym.
  3. Kompetencje cyfrowe i związane z GOZ wymagane na rynku pracy – określają zarówno techniczne, jak i przekrojowe umiejętności niezbędne uczniom wchodzącym na rynek pracy, takie jak zrównoważone projektowanie, analityka danych, elastyczność, praca zespołowa i rozwiązywanie problemów.
  4. Mapowanie aktywności do zestawów umiejętności – dostarcza matrycę powiązań pomiędzy konkretnymi działaniami edukacyjnymi a kompetencjami kluczowymi, identyfikując luki w programach nauczania oraz dostosowania wynikające z lokalnych uwarunkowań rynkowych i doświadczeń nauczycieli.

W ramach prac zidentyfikowano szereg programów edukacyjnych w krajach partnerskich koncentrujących się na kompetencjach związanych z GOZ oraz zieloną gospodarką. Programy te obejmują różnorodne sektory, takie jak energetyka odnawialna, rolnictwo, gospodarka odpadami czy przemysł tekstylny i modowy, kładąc nacisk m.in. na umiejętności związane z naprawą i ponownym użyciem zasobów.

Celem raportu jest wskazanie wspólnych wyzwań, innowacyjnych praktyk oraz obszarów wymagających poprawy, a także zaproponowanie konkretnych rekomendacji skierowanych do decydentów, nauczycieli i przedstawicieli sektora przedsiębiorstw. Rekomendacje te mają wspierać tworzenie silniejszych powiązań między edukacją a rynkiem pracy, upowszechnianiu skutecznych innowacji programowych oraz zapewnieniu, że ramy polityczne adekwatnie wspierają podwójną transformację: w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym oraz gospodarki cyfrowej.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.