Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, która w ostatnim czasie ogarnęła także Europę w znaczący sposób zahamowała rozpoczynającą się w UE dyskusję na temat Europejskiego Zielonego Ładu. Pomimo niepewności związanych z wpływem COVID-19 na europejską gospodarkę, warto przyjrzeć się jaki wpływ będzie miała propozycja Komisji Europejskiej na rynek uprawnień do emisji EU ETS. Dzieje się w tak w momencie kiedy sukcesywnie realizowane plany Unii Europejskiej nabierają kształtów, m.in. w formie proponowanych przez Komisję Europejską rozwiązań legislacyjnych. Pierwszy kluczowy element wizji polityki klimatyczno-energetycznej stanowi zamieszczona w projekcie Prawa klimatycznego (Climate Law) propozycja podniesienia celu redukcyjnego na 2030 r. z obecnie obowiązującego 40% do 50-55% w stosunku do 1990 r.
Najważniejsze wnioski z artykułu:
Pandemia spowodowała spadek emisji z sektorów objętych unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), zmniejszając popyt na EUA i powodując spadek cen, którego nie było widać od 2014 r.
Ceny rynkowe spot w lutym przekroczyły 25 EUR za uprawnienie i spadły do 15-16 EUR w połowie marca, po czym powróciły do obecnego poziomu, tj. około 20 EUR.
Od 2021 r. ma obowiązywać wyższy współczynnik liniowy redukcji emisji LRF=2,2%, co wynika z przyjętego celu redukcyjnego dla sektorów objętych EU ETS, który wynosi 43% w 2030 r. (w porównaniu do emisji z 2005 r.) Eksperci z CAKE szacują, że osiągnięcie nowego celu redukcji emisji o 50–55% w UE wymagać będzie zwiększenia celów redukcji emisji w ETS odpowiednio o 52% i 57% , co odpowiada zmniejszeniu o 62,13 mln lub 71,83 mln rocznej liczby uprawnień (LRF = 3,2% lub 3,7%).
Przyjęcie wyższego celu redukcyjnego spowoduje znaczny wzrost cen EUA. Przyjęcie 50% celu redukcyjnego dla UE będzie powodowało podniesienie ceny EUA do 34 EUR w 2025 r. i 52 EUR w 2030 r. Natomiast podniesienie celu do 55% spowoduje wzrost do cen uprawnień EUA do 41 EUR w 2025 r. i 76 EUR w 2030 r.
Prognozowany wyższe koszty zakupu uprawnień dla instalacji objętych systemem ETS ze względu na zwiększone cele klimatyczne wyniosłyby w 2030 r. do 10 mld EUR i 18 mld EUR, odpowiednio dla celów 50 i 55%.
Wzrost cen EUA będzie miał istotny wpływ na sektor energetyczny UE, co spowoduje szybsze wycofywanie węgla z produkcji energii elektrycznej, który zostanie zastąpiony głównie przez odnawialne źródła energii.
Możemy spodziewać się tymczasowego spadku popytu na uprawnienia, nawet po stosunkowo niskiej cenie, co może prowadzić do anulowania niektórych aukcji.
Pandemia koronawirusa może spowolnić wstępne plany przyjęcia europejskiego prawa klimatycznego i szeregu innych propozycji politycznych związanych z Europejskim Zielonym Ładem w tym roku.
Więcej informacji i oryginalny artkuł na stronie „Euractive”: https://www.euractiv.com/section/emissions-trading-scheme/opinion/how-the-coronavirus-outbreak-affects-the-eus-2030-climate-targets/