Konferencja
„Co dzieci i młodzież powinny wiedzieć o zmianach klimatu?”
Ilona Jędrasik
Zastępca dyrektora ds. zmian klimatu i współpracy międzynarodowej
Ekspertka od polityki publicznej i komunikacji, działaczka społeczna i menadżerka. Przez lata związana z trzecim sektorem. Pełniła funkcję m.in. prezeski fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, przewodniczącej rady Instytutu Reform, członkini Rady WWF Polska oraz członkini komitetu sterującego Koalicji Klimatycznej. Specjalizuje się w polityce klimatycznej, energetycznej i jakości powietrza. W Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi przez lata kierowała zespołem klimatyczno-energetycznym, który prowadził strategiczne spory sądowe i administracyjne oraz przygotowywał uwagi i propozycje regulacyjne.

Marzena Wichniarz
Współzałożycielka i Prezeska Zarządu Fundacji Rodzice dla Klimatu. Członkini Zespołu doradczego ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz Zespołu ds. Edukacji Klimatycznej przy Ministerstwie Edukacji Narodowej. Ambasadorka Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu przy Komisji Europejskiej. Jedna z 25 liderek dla klimatu i środowiska magazynu Forbes w 2024 roku. Absolwentka politologii, studiów MBA Zarządzanie polityką energetyczną i klimatyczną oraz Międzyuczelnianej Akademii Klimatu. Moderatorka Mozaiki Klimatycznej.

Adam Kiedrowski
Główny Specjalista, Departament Edukacji i Komunikacji, Wydział Edukacji Ekologicznej i Klimatycznej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Członek Zespołu ds. Strategicznego planu działań w zakresie edukacji ekologicznej przy Ministrze Klimatu i Środowiska.
Reprezentant MKiŚ w Zespole ds. Edukacji Klimatycznej przy Ministrze Edukacji.
Absolwent Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Warszawskim, specjalizacja z zakresu edukacji ekologicznej pod opieką dr Anny Kalinowskiej.
Karierę zawodową rozpoczynał w trzecim sektorze, jako koordynator kierowanych do szkół kampanii i projektów edukacyjnych, m.in. z zakresu OZE, błękitno-zielonej infrastruktury czy gospodarki odpadami. Obecnie pracownik Ministerstwa Klimatu i Środowiska, zajmujący się m.in. pracami nad Strategicznym planem działań w zakresie edukacji ekologicznej, współpracą z MEN, kwalifikacjami zawodowymi, współpracą z młodzieżą.
Moderator warsztatu Mozaika Klimatyczna, którą prowadzi m.in. dla pracowników służby cywilnej

dr Wojciech Szymalski
Prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych oraz Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego. Prezes stowarzyszenia Zielone Mazowsze w latach 2011-2013. Specjalista z zakresu m.in. ruchu drogowego, ocen oddziaływania na środowisko planowania przestrzennego. Wieloletni koordynator projektów LIFE, laureat nagrody BestLIFE2018. Realizował także liczne warsztaty, szkolenia, konferencje oraz dokumenty planistyczne dla gmin, m.in. Plany Gospodarki Niskoemisyjnej i Miejskie Plany Adaptacji, współautor Modelu Energetycznego dla Warszawy do roku 2050.

Marzena Łazowska
Filozofka, politolożka i ekonomistka. Na co dzień zajmuje się bezpieczeństwem narodowym, a od lat działa w sektorze pozarządowym, współtworząc przestrzenie dla edukacji pozaformalnej. W latach 2019–2023 była członkinią Europejskiego Parlamentu Młodzieży w Polsce. Obecnie jest związana z Młodzieżową Radą Klimatyczną, organem doradczym przy Ministerstwie Klimatu i Środowiska, oraz z inicjatywą #DziewczynyNaWybory.

Marta Piechocka-Nowakowska
Socjolożka, edukatorka klimatyczna, inicjatorka i managerka projektu Biblioteki dla klimatu w Fundacji FRSI. Ekspertka ds. adaptacji miast do zmiany klimatu w Krajowym Ośrodku Zmian Klimatu IOŚ-BIP (2020-2021). Absolwentka pierwszej, pilotażowej edycji kursu Fundacji Edukacji Klimatycznej dla edukatorów klimatycznych. Moderatorka warsztatu Mozaika Klimatyczna. Wyróżniona za swoje działania przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w konkursie Klimatyczny Człowiek Roku 2025.

prof. dr hab. Piotr Skubała
Wydział Nauk Przyrodniczych, Uniwersytet Śląski, ekolog, akarolog. Etyk środowiskowy, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody, aktywista klimatyczny. Ekspert ds. etyki w Komisji Europejskiej w Brukseli (program HORIZON 2020, HORIZON-MSCA-2022), członek sieci eksperckiej Team Europe Direct (Komisja Europejska), członek Rady Klimatycznej przy United Nations Global Compact Network Poland. Członek Rad Naukowych „Diversity” (MDPI journals), „Acarologia (France), “Journal of Pollution Effects and Control” (OMICS, USA). Stały współpracownik miesięcznika „AURA. Ochrona środowiska” i miesięcznika „Dzikie Życie”. Organizator i współprowadzący spotkania Klubu Myśli Ekologicznej (od 2012). Autor licznych wykładów, warsztatów, kursów na uczelniach w kraju i zagranicą, dla różnych instytucji. Współpracuje z mediami krajowymi i zagranicznymi w charakterze eksperta w zakresie ekologii i ochrony środowiska, kryzysu klimatycznego, popularyzatora nauki.

Tomasz Wołowiec
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Chemii. Nauczyciel chemii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile oraz w Szkole Podstawowej nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile. Klimatyczny Człowiek Roku 2025 w kategorii Nauczyciel. Współtwórca i edukator Powiatowego Centrum Edukacji Ekologicznej w Pile. Nauczyciel realizujący duże projekty ekologiczne w Powiecie Pilskim np. Eko-Edukacja w Powiecie Pilskim, Zielone Pracownie. Założyciel i opiekun naukowego koła Ekologia i ochrona środowiska, którego działalność w ostatnich latach skupiła się na tematyce związanej z mikroplastikiem. Jego uczniowie osiągają liczne sukcesy w konkursach i olimpiadach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Organizator warsztatów ekologicznych dotyczących np. segregacji odpadów, alternatywnych źródeł energii, analizy wody i gruntów dla różnych grup wiekowych. Autor licznych publikacji z zakresu dydaktyki chemii oraz edukacji ekologicznej.

Joanna Białucha
Nauczycielka biologii i geografii w Zespole Szkół Samorządowych nr 1 w Opocznie. Wyróżniona w konkursie KLIMATYCZNY CZŁOWIEK ROKU 2025 organizowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W codziennej pracy skupia się na edukacji klimatycznej młodzieży poprzez organizowane konkursów ekologicznych oraz przygotowywanie uczniów do udziału w przedsięwzięciach o tematyce przyrodniczej takich jak:
- Program z Pandą WWF
- Dni Ziemi
- Dni Wody
- Sprzątanie świata.
Swoimi działaniami walczy o klimat na co dzień przeprowadzając kampanie edukacyjne na swoim instagramie. Organizatorka pikniku ekologicznego WODA NA NOWO w Smardzewicach w ramach wygranej w ogólnopolskim konkursie EARTH RESCUE CHALLENGE – WATER EDITION organizowanym przez Akademię Górniczo – Hutniczą oraz Europejską Fundację Kosmiczną. Autorka projektu „Kopalnia wiedzy biologicznej” w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie” organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. Obecnie bierze udział w tworzeniu projektu finansowanego z funduszy europejskich dotyczącego zagospodarowania terenu należącego do szkoły w zieloną eko-przestrzeń.

Przemysław Radwan-Rohrenschef
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Chemii. Nauczyciel chemii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile oraz w Szkole Podstawowej nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile. Klimatyczny Człowiek Roku 2025 w kategorii Nauczyciel. Współtwórca i edukator Powiatowego Centrum Edukacji Ekologicznej w Pile. Nauczyciel realizujący duże projekty ekologiczne w Powiecie Pilskim np. Eko-Edukacja w Powiecie Pilskim, Zielone Pracownie. Założyciel i opiekun naukowego koła Ekologia i ochrona środowiska, którego działalność w ostatnich latach skupiła się na tematyce związanej z mikroplastikiem. Jego uczniowie osiągają liczne sukcesy w konkursach i olimpiadach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Organizator warsztatów ekologicznych dotyczących np. segregacji odpadów, alternatywnych źródeł energii, analizy wody i gruntów dla różnych grup wiekowych. Autor licznych publikacji z zakresu dydaktyki chemii oraz edukacji ekologicznej.

Barbara Leśniczak
Kierownik Programu Edukacyjna Sieć Antysmogowa.
Z wykształcenia politolog, od lat zaangażowana w działania na rzecz czystego powietrza. Prowadzi warsztaty oraz szkolenia dla edukatorów i nauczycieli dotyczące problematyki smogu oraz podejmuje liczne działania propagujące wiedzę z zakresu ochrony czystego powietrza zarówno wśród najmłodszych, jak i dorosłych. W NASK-PIB kieruje Edukacyjną Siecią Antysmogową – programem cyfrowej edukacji ekologicznej, w którym uczestniczyło już ponad milion osób. W ramach ESA prowadzone są pomiary jakości powietrza oraz działania edukacyjne w ponad 2300 szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski.

Marcin Iwankiewicz
Sternik w Koalicji Żywa Ziemia oraz przedstawiciel stowarzyszenia Moc Korzeni, inicjator lokalnych działań na rzecz transformacji żywienia w szkołach i przedszkolach, organizator Grodziskiego Festiwalu Permakultury, który stał się jednym z najważniejszych wydarzeń ekologicznych w regionie, a także uczestnik Społecznego Paktu dla Rolnictwa. Od lat angażuje się w budowę zrównoważonego systemu żywnościowego, wspierającego lokalnych rolników ekologicznych i promującego wysokiej jakości żywność. Dzięki jego inicjatywom w Grodzisku Mazowieckim trwają zaawansowane prace nad stworzeniem modelu nowoczesnego systemu żywienia opartego na lokalnych dostawach, edukacji ekologicznej i współpracy między szkołami, samorządem oraz rolnikami.

Kamil Szewczyk
Popularyzator idei Sprawiedliwej Transformacji w ramach pracy dla Polskiej Zielonej Sieci. Projektant i moderator miejskich procesów konsultacyjnych prowadzonych w ramach Fundacji Napraw Sobie Miasto. Członek założyciel Śląskiego Ruchu Klimatycznego, gdzie zajmował się edukacją i rzecznictwem na temat mitygacji do zmiany klimatu. Miłośnik gier i edukacji nieformalnej. Autor podręczników dla urzędników i mieszkańców o Inicjatywie Lokalnej i Centrach Aktywności Mieszkańców opracowanych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii..

Maria Matysiak
Koordynuje w Fundacji BOŚ projekt „Zdrowo jem, więcej wiem”. Projekt edukacyjny o znaczeniu wyborów żywieniowych na zdrowie i klimat. Uważa, że zdrowe odżywianie powinno iść w parze z troską o środowisko. Promuje dietę opartą w głównej mierze na roślinach. Absolwentka geografii UW, specjalizuje się w unikalnej charakterystyce Puszczy Kampinoskiej.

dr Marzena Cypryańska-Nezlek
Psycholożka społeczna, wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS. Kieruje Centrum Działań dla Klimatu i Transformacji Społecznych. Jej zainteresowania badawcze dotyczą zrównoważonego rozwoju i psychologicznych oraz społecznych konsekwencji zmiany klimatu. Jest też zaangażowana w tworzenie programów edukacyjnych i kampanii społecznych w obszarze działań na rzecz klimatu, ochrony przyrody i transformacji społecznych.

Alicja Piekarz
Dyrektorka Programu Klimat i Energia, Polska Zielona Sieć. Kieruje programem Klimat i Energia w Polskiej Zielonej Sieci. Specjalizuje się w społecznym wymiarze transformacji energetyczno-klimatycznej. Szczególnym obszarem jej zainteresowań jest rozwój zielonych kompetencji. Wcześniej zajmowała się tematem edukacji klimatycznej i społeczno-ekonomicznych skutków zmian klimatu w Krajowym Ośrodku Zmian Klimatu (IOŚ-PIB). Była również zatrudniona jako ekspertka w biurze prezydencji COP24 w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Ma wieloletnie doświadczenie w tworzeniu treści o charakterze komunikacyjno-edukacyjnym, w tym materiałów bazujących na współpracy z instytucjami publicznymi.

dr hab. Przemysław Sadura, prof. UW
Szef Katedry Socjologii Polityki, kierownik Zakładu Socjologii i Ekonomii Środowiska w Instytucie Ochrony Środowiska (IOŚ-PIB), kurator Instytutu Krytyki Politycznej, felietonista tygodnika „Polityka”. Autor m.in. książki „Społeczeństwo populistów” (ze Sławomirem Sierakowskim).

dr hab. Jacek Wasilewski, prof. UW
Specjalizuje się w kwestiach sposobu komunikowania – perswazji, retoryce, zrozumiałości przekazu. Pracuje na Wydziale Dziennikarstwa UW. Jest też scenarzystą telewizyjnym i dramaturgiem.
W Narrative Impact zajmuje się badaniem kulturowych warunków skuteczności perswazji, emocjonalnym odbiorem reklam i problemami zniekształcenia odbioru przekazu.

Marzena Żachowska
Psychotraumatolożka, certyfikowana terapeutka terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR), pedagożka specjalna w Liceum Sztuk Plastycznych w Gronowie Górnym (oligofrenopedagogika, resocjalizacja), socjoterapeutka. Specjalistka kynoterapii – wpisana do rejestru Certyfikowanych Kynoterapeutów. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach i EBTA (European Brief Therapy Association). Współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Kąpieli Leśnych i Terapii Leśnej.
Przez 21 lat pedagożka, nauczycielka dyplomowana biologii i przyrody w specjalnym ośrodku szkolno – wychowawczym. W ramach działalności edukacyjnej – autorka i koordynatorka wielu projektów promujących ochronę środowiska naturalnego i docenianych przez Fundację Nasza Ziemia, Fundację dla Edukacji Ekologicznej, Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie i inne.
Ekspertka komisji ds. awansu zawodowego nauczycieli.
Trenerka ODN Rewers w Gdańsku.
Współpracująca z Urzędem Miasta w Krynicy Morskiej (usługi terapeutyczne)
Certyfikowana instruktorka terapii Leśnej INFOM – Japonia (dr Qing Li). Uczestniczka Sympozjum organizowanego przez International Society of Nature and Rorest Medicina w Tokyo – pierwsze centrum szkoleniowe terapii leśnej na świecie.
Przewodniczka, trenerka i mentorka terapii leśnej i kąpieli leśnych Instytutu Ekoterapii Relacyjnej. Członkini zespołu Centrum Terapii Las dr Katarzyny Simonienko.
Współautorka książki „Ekopsychiatria. Jak bliskość natury wspiera naszą psychikę” – opracowanie zbiorowe, 2024 oraz książki „Razem z psem. Pomaganie z perspektywy kynoterapii i dogoterapii – wybrane aspekty” – opracowanie zbiorowe, 2020.

Małgorzata Żmijska
Ukończyła socjologię na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie rozwinęła pasję do diagnozowania problemów społecznych i szukania skutecznych rozwiązań. W 2014 roku wraz z Joanną Studzińską założyła kolektyw Mamy Projekt, rozpoczynając od stworzenia serii NIEMAPA. Jako Prezeska Fundacji Mamy Projekt tworzy innowacje edukacyjne oparte na gamifikacji – interaktywne wystawy ekologiczne i bezpłatne platformy klimatyczne, m.in. EkoEksperymentarium, z których korzysta ponad 200,000 uczniów rocznie. Jest inicjatorką powstania EkoCentrum Punkt Zwrotny w Warszawie i Łodzi, gdzie uczestnicy, rozwiązując zadania, poznają zasady zrównoważonego miasta i gospodarki cyrkularnej.

Joanna Guszta
Autorka książek dla dzieci „Miasto Potwór”, „Tu i teraz” i „Nie tylko place zabaw” wydawnictwa Kropka łączących edukację architektoniczną i klimatyczną z kreatywną zabawą i obrazkową narracją. Laureatka nagrody NIAiU Golden Cubes Awards z dziedziny edukacji architektonicznej w kategorii wydawnictwo i Mądrej Książki Roku UJ za książkę non fiction dla dzieci. Razem z ilustratorem Maćkiem Blaźniakiem współtworzy Ładne Halo – łódzkie studio graficzne, w latach 2010-2015 działające także jako wydawnictwo. Od 2019 roku stale współpracuje z kolektywem Mamy Projekt przy interaktywnych wystawach i nietypowych projektach edukacyjnych.

Monika Sadowska
Od 25 lat zawodowo zajmuje się ochroną przyrody, gdzie w maksymalny sposób stara się minimalizować negatywne zmiany jakie mogą zachodzić w przestrzeni i w środowisku. Stawia na rozmowę, chętnie wychodzi poza swoją “bańkę”. Wolontariuszka, a ostatnio współpracowniczka Centrum Ochrony Mokradeł. W fundacji Rodzice dla Klimatu realizuje swoją edukatorską pasję, głównie jako certyfikowana moderatorka Mozaiki Klimatycznej oraz Mozaiki Bio
(o bioróżnorodności i usługach ekosystemowych).

dr Paulina Legutko – Kobus
Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Członkini prezydium Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk. Prowadzi badania z zakresu: programowania rozwoju i planowania strategicznego na poziomie regionalnym i lokalnym oraz partycypacji społecznej.

Karolina Karaim
Specjalista – ekodoradca, Urząd Miasta Radzionków
Swoje obowiązki realizuje z dużym zaangażowaniem i odpowiedzialnością, co znajduje odzwierciedlenie w pozytywnym odbiorze wśród mieszkańców, zwłaszcza najmłodszych a także młodzieży oraz współpracowników. Aktywnie uczestniczy w realizacji projektów prośrodowiskowych, w szczególności LIFE „Śląskie. Przywracamy błękit”, podejmując również inicjatywy wykraczające poza zakres podstawowych zadań.
Jest współorganizatorką i współprowadzącą działania edukacyjne, w tym prelekcje i spacery ekologiczne podczas Błękitnego Ekofestu – finału obchodów UE Green Week w Parku Śląskim, a także uczestniczką panelu eksperckiego „10 rzeczy, które możesz zrobić dla czystego powietrza”. Inicjatorka i organizatorka lokalnej akcji „Operacja Czysta Rzeka” w Radzionkowie.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego na kierunku ochrona środowiska oraz Politechniki Śląskiej. Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i transformacji energetycznej (Uniwersytet WSB Merito). Obecnie zaangażowana w projekt grantowy „Rozwój energetyki rozproszonej opartej o OZE na terenie Gminy Bytom i Radzionków”.

Agnieszka Chołuj
Absolwentka Wydziału Biologii o specjalizacji biologia środowiskowa, pracę doktorską obroniła w Zakładzie Ekologii na Wydziale Biologii UW. Przez 10 lat kierowała BioCentrum.
Edukacji Naukowej instytucją popularyzującą osiągnięcia nauk biologicznych, gdzie tworzyła scenariusze praktycznych zajęć warsztatowych, prowadziła zajęcia dla dzieci i młodzieży jak również kursy doszkalające dla nauczycieli biologii. Działa na rzecz ochrony lasów, ochrony miejskiej bioróżnorodności, współpracuje z Ogrodem Botanicznym. Zwolenniczka kontaktu dzieci i dorosłych z naturą. W fundacji WWF Polska jest częścią zespołu Edukacja i Mobilizacja, gdzie między innymi jest odpowiedzialna za nowy program Wolontariatu młodzieży na rzecz ochrony bioróżnorodności.
