
Raport „Mapa porównawcza” zawiera analizę porównawczą programów kształcenia zawodowego na poziomach EQF 3 i 4 w sześciu krajach partnerów projektu Circular Economy&Digital Skills. Analiza uwzględnia kompetencje w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Celem raportu było zestawienie treści edukacyjnych z klasyfikacją zielonych kompetencji ESCO oraz identyfikacja luk pomiędzy aktualną ofertą edukacyjną a potrzebami rynku pracy w Turcji, Niemczech, Portugalii, Hiszpanii, Polsce i we Włoszech.
Na potrzeby taksonomii umiejętności w analizie wykorzystano jedno z narzędzi funkcjonujących w ramach europejskiej polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji służące do definiowania kompetencji – zielony komponent systemu ESCO (European Skills, Competences, Qualifications and Occupations). Struktura tego narzędzia, uporządkowana według zawodów, umiejętności i zakresów wiedzy, umożliwia precyzyjną analizę porównawczą pomiędzy treściami programów kształcenia a kompetencjami wymaganymi na rynku pracy. Z kolei ujęcie takie sprzyja podejściu zorientowanemu na projektowanie ścieżek edukacyjnych, zwiększanie zatrudnialności oraz wspieranie zielonej transformacji systemów edukacji zawodowej.
Analizy porównawcze ujawniły szereg istotnych wyzwań strukturalnych i metodologicznych stojących przed systemami szkolnictwa zawodowego w analizowanych krajach, a także wyzwań w zakresie formułowania treści programowych.
W raporcie przedstawiono propozycje konkretnych sposobów integracji brakujących zielonych kompetencji z istniejącymi programami nauczania – bez naruszania ich struktury, lecz poprzez wdrażanie elastycznych i ukierunkowanych rozwiązań – co pozwoliłoby skutecznie uzupełnić luki w edukacji zawodowej w zakresie zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego, przyczyniając się do budowy nowoczesnego i odpowiedzialnego systemu kształcenia odpowiadającego na wyzwania zielonej transformacji.