Ustawienia

Zakończenie projektu badawczego dot. modelowania jakości powietrza w miastach przy użyciu modelu ATMO-Street

W marcu 2025 r. dr inż. Anahita Sattari z Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami w IOŚ-PIB zakończyła projekt badawczy dotyczący modelowania jakości powietrza dla Warszawy, prowadzony we współpracy z Instytutem VITO z Belgii. Prace realizowano w ramach projektu NAWA PROM pt. „The ATMO-Street Urban Scale Model for Warsaw (GEM AQ-IFDM-street canyon model chain)” oraz projektu Funduszu Badań Własnych IOŚ-PIB pt. „Walidacja i optymalizacja modelu jakości powietrza ATMO-Street za pomocą wielkoskalowego zbioru danych pomiarowych nad Warszawą”.

W ramach projektu wykorzystano innowacyjny łańcuch modeli ATMO-Street, uwzględniający po raz pierwszy model GEM-AQ do modelowania stężenia tła, modele dyspersji bi-Gaussa (IFDM) oraz moduł street-canyon (OSPM). Analizy objęły: emisje z transportu drogowego, emisje unosu wtórego z transportu oraz emisje z sektora bytowo-komunalnego dla Warszawy. Dane emisyjne pochodziły z Centralnej Bazy Emisyjnej (CBE) prowadzonej przez KOBiZE. Walidację przeprowadzono na podstawie danych z 9 stacji referencyjnych GIOŚ (w tym jednej komunikacyjnej) oraz 31 czujników Airly zlokalizowanych w Warszawie.

Projekt trwał 2,5 roku i umożliwił sformułowanie następujących wniosków:

Model ATMO-Street wykazał wysoką skuteczność dla symulacji NO₂. Znacznie trudniejsze okazały się symulacje PM10 i PM2.5 – w miesiącach zimowych zaobserwowano przeszacowania, zaś na stacjach komunikacyjnych w cieplejszym i suchym okresie – niedoszacowania. Uwzględnienie emisji unosu wtórnego z transportu znacząco poprawiło wyniki modelu na stacjach komunikacyjnych, a wykorzystanie danych z Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) w sektorze bytowo-komunalnym częściowo zmniejszyło przeszacowanie w chłodniejszych miesiącach.

Współpraca z Instytutem VITO umożliwiła przeprowadzenie zaawansowanego modelowania jakości powietrza w Warszawie oraz znacząco usprawniła metodykę i prognozy modelowe. Wyniki projektu wniosły istotny wkład w rozwój wiedzy o emisjach z sektora transportowego, emisji z sektora bytowo-komunalnego i emisji z unosu wtórnego z transportu oraz ich wpływie na jakość powietrza w miastach.

Rezultaty projektu zostały przedstawione na trzech międzynarodowych konferencjach naukowych:

  • 14th International Conference on Air Quality, Helsinki, Finlandia
  • HARMO22, Parnawa, Estonia
  • AGU Fall Meeting, Waszyngton, USA

Na podstawie wyników opisywanego projektu zostały również opublikowane dwa artykuły:

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.